Characters of manga are means and symbols. 

There is a character drawn realistically like a photo or there is a character simplified.

In short, characters of manga are means to convey its stories, theme or mood and ultimately they are symbols. Therefore, it is important to draw clearly so that readers can understand the message.

Just by drawing like this, it would look like a face.

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By drawing like this, it looks like a smiling face.

And by drawing like this, it looks like a smiling face of a girl.

First, let’s capture the entire picture simply and draw.

Move a character

(If you don’t know how to draw the movement, it helps to try that movement yourself.)

Make one realistic and put on clothes

And now a businessman going to his office is ready.

The power of sketching

In order to draw more realistic person or motions, it is necessary to develop one’s sketching skill by doing basic sketches or croquis drawing. When doing artistic sketch, the ability to draw exactly what one sees is necessary, but when doing manga sketch, the ability to draw what one imagines in one’s mind is necessary. Also, when drawing motions, it’s important to consider how the character put some muscle, its directions and the position of the center of gravity.

Deformation 

When drawing a manga, it is very important to overdraw in order to convey more strongly what a mangaka(manga artist) wants to tell, like characters’ motions or expressions. Here the word deformation means exaggeration and omission. Deformation is used not only when drawing a person, but also when drawing a background.

Expressions

Drawing expressions is not just to draw one’s face, but to draw one’s emotions/feelings.

The important thing is to first get the same feeling and expressions with one’s character and then draw.

Draw many kinds of characters 

It is necessary to draw many kinds of characters who have different characteristics, such as feature, body type, motion, occupation, personality or age etc. One way to come up with a character is to model a character on actual person like someone you know or famous people.

Draw a main character

When drawing a main character: Make a main character stand out (from the standpoint of the reader) and make the character unique by looks, hairstyle or clothes etc. 

Practice

Draw the basic movement of a character

Walking: Two poses from different angle

Running 1: Two poses from different angle

Running 2: A character running faster than running1

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Sitting on 1: A character sitting on the floor

Sitting on 2: A character sitting on the chaiir

Lying down: Two poses of a character lying down on the floor from different angle

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※When drawing, try to do the movement yourself and check the position and angle of arms and legs.
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Pushing: A character pushing a big heavy rock that he can’t move

Pulling: A character pulling the door that he can’t open

Lifting up: A character trying to lift a heavy cardboard box up

Throwing: A character throwing a ball (consider which movements of throwing)

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Notice the center of gravity and vector of the weight.

If you think it difficult, first try to draw one as a stick person, and then dress the character and make one realistic.

Japanese

第2回~絵を描く~

マンガの登場人物キャラクターは手段で、記号である。
写真のようにリアルに描かれたキャラクターもあれば、簡素化されたキャラクターもあります。
要するに、マンガのキャラクターは何か(ストーリー、テーマ、ムードなど)を伝えるための手
段で、究極的には記号である。したがって、伝えたいいことが伝わるように描くことが重要です。

これだけでもその顔に見えるし

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こうすれば笑っているように見える。

これで笑っている女の子に見える。

まずは、カンタンにとらえて描いてみよう。

動かす。動きがわからなければ自分でやってみる。

肉をつけ、服を着せる。

”出勤するサラリーマン”のできあがり。

「デッサン力」について

より、リアルな身体や動きを描く為には、基本的なデッサンやクロッキーで「デッサン力」を見つけて行く事が必要。「美術的なデッサン力」は、見たものを正確に描き出す力の事だが、「マンガ的なデッサン力」は、見ないでも頭にイメージしたモノを描き出す力の事である。動きを描く時には、力の入り方と方向、重心のかかり方が大切。

■「デフオルメ」について

・動き、表情等、伝えたい事を、より強く伝える為に、大ゲサに描く。

・誇張(大ゲサ)と省略がデフオルメ。

*デフオルメは人物だけじゃなく、背景等にもあてはまる。

■「表情」について

・表情とは、顔の造形を描くのではなく、「気持ち(心)」を描くモノだ。

・まず自分がその「気持ち」、「表情」になって描くことが大切。

■いろんな人物(キャラクター)を描いてみよう。

・顔立ち、体型、動作、職業、性格、年齢など様々な人物を描き分けることが必要。

・ひとつの方法として、実在の人物(知人でも有名人でも)をモデルにあてはめてキャラクターを作ると良い。

■主人公を描く。

  • 主人公は(は読者から見て)目立たせるようにする。
  • 顔つき、髪型、服装などを個性的にする。

第2回問題

キャラクターの基本的な動きを描く。

・歩く-----------角度を変えて、2ポーズ

・走る1-----------角度を変えて、2ポーズ

・走る2-----------1よりもっと早く走る

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・座る1-----------床に直接座る

・座る2-----------椅子に座る。

・寝る-----------床に寝転んでいるところを角度を変えて2ポーズ

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※自分でその動きをやってみながら、手足の動きや関節の角度などを確かめて描こう。

・押す-----------「大きくて動かない岩」を押す。

・引っ張る-----------開かないドアを引っ張る。

・持ち上げる-----------重い段ボールを持ち上げ(ようとし)ている。

・投げる-----------ボールを投げる。(”投げる”動作のどの段階?)

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Written by Lucky_Uematsu, illustration;Lucky_Uematsupractice sample;mashima_motoTranslated by zmi