"Mekuri" effect

The last frame of two facing pages is called “Hiki", and the first frame of the next page is called “Uke", and these two are called “Mekuri" effect. It is important to use it wisely when doing Komawari. When drawing “Hiki", raise expectations, and when drawing “Uke", create a great impact.

11_001

Impact of Beta (to black out some spaces in comics) is strong

Beta makes a great impact on the paper. Think about where one uses Beta effectively.

Punch punching from right to left feels quickly

Punch

Punch to beat from left to right is strong

Punch

Japanese

第11回 マンガをつくる -コマ割りの演出-

めくり効果

見開きページの最後のコマを「引き」、めくって次のページの最初のコマを「受け」と言い、これを併せて「めくりの効果」と言います。

ここを上手く使えるかどうかは「コマ割り」の大きなポイントです。

「引き」で期待を高めて、「受け」でドーンとインパクトを出しましょう。

11_001

見せ場を作る。

ストーリー全体の中での「見せ場」(山場)も大切ですが、
見開きごとに「見せ場」となるコマを作るよう意識しましょう。

  • 単調にならないように変化とメリハリをつけましょう。その為に構図、アングル等に工夫を。
  • ベタは強い。
    画面の中でベタ(黒くぬりつぶす所)は、強くインパクトが出ます。
    どこにベタを使うかを効果的に考えましょう。
  • 読者の目線の流れをつかまえる。
    基本的な目線の流れを考えて、動きを効果的に。

右から左に殴るパンチは早く感じる

右から左に殴るパンチは早く感じる

左から右に殴るパンチは効く

左から右に殴るパンチは効く

基本的な流れを考えて、様々な要素を上手く使ってコマ割りすれば、物理的な効果さえも感じさせる事ができます。

Written by Lucky_Uematsuillustration;Kawai_ManabuTranslated by zmi